Η διγλωσσία σε μικρές ηλικίες, πάντα ήταν ένα ζήτημα για το οποίο έχουν κυκλοφορήσει διάφοροι μύθοι. Παρακάτω θα αριθμήσω κάποιους από αυτούς μαζί με τις αλήθειες που τους απαντούν σύμφωνα με όσα αποδεικνύονται από Επιστημονικές Έρευνες.
Μύθος 1ος: Η διγλωσσία μπερδεύει τα παιδιά.
Αυτή είναι μια άποψη που έχει πολύς κόσμος, όμως σύμφωνα με έρευνες είναι εσφαλμένη. Κάποιοι γονείς πιστεύουν πως το παιδί που από μικρή ηλικία ακούει δύο γλώσσες ταυτόχρονα, κινδυνεύει να μπερδευτεί και να μη μπορεί να τις ξεχωρίσει. Όμως έχει αποδειχθεί πως σχεδόν από τις πρώτες ημέρες μετά την γέννησή του, ένα μωράκι μπορεί να διακρίνει και τις δύο γλώσσες, ιδιαιτέρα αν αυτές είναι πολύ διαφορετικές μεταξύ τους, όπως π.χ. τα Αγγλικά με τα Γιαπωνέζικα. Αλλά και οι διαφορές σε γλώσσες που ομοιάζουν μεταξύ τους, όπως τα ιταλικά με τα ισπανικά, γίνονται αντιληπτές σε παιδιά μετά την ηλικία των έξι μηνών.
Μύθος 2ος: Αργούν να αρχίσουν να ομιλούν.
Ίσως κάποια παιδιά που μεγαλώνουν σε δίγλωσσο περιβάλλον να αρχίζουν να μιλούν σε λίγο μεγαλύτερη ηλικία από το μέσο όρο. Εντούτοις πρόκειται για ένα παροδικό φαινόμενο που δε δημιουργεί κανένα πρόβλημα. Αντιθέτως, έχει αποδειχθεί πως η τριβή με δύο γλώσσες ενισχύει την λειτουργία της κριτικής σκέψης και διευκολύνει την εκφορά λόγου.
Μύθος 3ος: Τα παιδιά μπερδεύουν τις λέξεις.
Πολλοί γονείς φοβούνται πως έχοντας δύο λέξεις για την ίδια έννοια θα μπερδέψει το παιδί με αποτέλεσμα να μη μάθει σωστά καμία από τις δύο γλώσσες ή να δημιουργήσει μια δική του ανάμεικτη γλώσσα. Στα πολύ πρώιμα στάδια, πράγματι τα παιδιά πειραματίζονται αναμειγνύοντας τις δύο γλώσσες, ειδικά όταν δεν θυμούνται κάποια λέξη. Αυτό όμως το μπέρδεμα είναι προσωρινό και σταματάει αμέσως με την απόκτηση πλουσιότερου λεξιλογίου.
Μύθος 4ος: Τώρα πια είναι αργά για διγλωσσία.
Όπως όλοι μας γνωρίζουμε, ποτέ δεν είναι πολύ αργά για να μάθουμε μια ξένη γλώσσα. Όμως σύμφωνα με όσα μας λένε οι ειδικοί, η ιδανική ηλικία για να γίνει η πρώτη επαφή με τη δεύτερη γλώσσα είναι μέχρι και αυτήν των τριών ετών. Όμως και στην ηλικία μεταξύ τριών και επτά ετών το παιδί μπορεί εύκολα να μάθει και τη δεύτερη γλώσσα, τόσο καλά όσο και τη μητρική. Όμως και μετά την ηλικία των επτά, αλλά και σε μεγαλύτερες ηλικίες τα παιδιά μπορούν και μαθαίνουν. Μόνον που αυτό πλέον γίνεται με διαφορετική διαδικασία, κατά την οποία οι νέες τους γνώσεις καταχωρούνται σε ξεχωριστό σημείο της μνήμης στον εγκέφαλο, το οποίο χρησιμοποιούν σε μια διαδικασία μετάφρασης από τη μια γλώσσα προς την άλλη.
Και τώρα κάποιες ακόμη αλήθειες
Αλήθεια 1η:
Όσο νωρίτερα αρχίσει το παιδί να μαθαίνει τη δεύτερη γλώσσα, τόσο πιο φυσιολογική τη βλέπει.
Αλήθεια 2η:
Τα παιδιά που αρχίζουν από μικρά την τριβή με τη δεύτερη γλώσσα, αποκτούν καλύτερη προφορά και ευκολία στην εκφορά του λόγου τους.
Αλήθεια 3η:
Το γεγονός ότι τα παιδικά μαθήματα εστιάζουν στο παιγνίδι, δημιουργεί μια έμφυτη αγάπη του παιδιού προς την ξένη γλώσσα.
Αλήθεια 4η:
Όταν κάποιος αγαπήσει μια γλώσσα στη παιδική ηλικία, δεν θα έχει ποτέ δυσκολία να την χειριστεί σαν ενήλικας.
Τα Baby Steps των σχολείων ΑΝΕΤΟΠΟΥΛΟΥ-HUTTON αποτελούνται από 4 διαφορετικά προγράμματα που σχετίζονται με τις ηλικίες των παιδιών, όπως φαίνεται παρακάτω:
Babies: για ηλικίες από 3 ως 4 χρονών
Toddlers: για ηλικίες από 4 ως 5 χρονών
Kiddies: για ηλικίες από 5 ως 6 χρονών
Pre-juniors: για ηλικίες από 6 ως 7 χρονών
Τα προγράμματα Baby Steps δεν αποτελούν μέρος της σειράς των επιπέδων του CEFR και άρα δεν είναι υποχρεωτική η συμμετοχή σε όλα. Οι μικροί μαθητές μπορούν να ενταχθούν σε αυτά που αφορούν την ηλικία τους και με μία ώρα παιγνιδιού την εβδομάδα να βάλουν τις βάσεις της διγλωσσία.
Τα ξενόγλωσσα σχολεία ΑΝΕΤΟΠΟΥΛΟΥ – HUTTON βρισκόμαστε στη κορυφή της πυραμίδα των Σχολείων Ξένων Γλωσσών του Βόλου, γιατί εσείς τα φέρατε εδώ. Μας ανεβάσατε στην κορυφή για τον ασυναγώνιστο επαγγελματισμό μας, για τις πρωτοποριακές ιδέες μας, για τα κορυφαία αποτελέσματά μας τόσο στις εξετάσεις του Cambridge όσο και στη γνώση που αποκτούν οι μαθητές μας στα αγγλικά και για την ατέλειωτη αγάπη στη γλώσσα που εμπνέουμε στα παιδιά μας.