Καλοκαιρινή απώλεια γνώσης!

Η άποψη πως υπάρχει καλοκαιρινή απώλεια γνώσης δεν είναι καινούργια. Η πρώτη σχετική έρευνα κυκλοφόρησε το 1996 και περιείχε δεδομένα που είχαν συγκεντρωθεί σε μια δεκαετία (από το 1970 ως το 1980). Η μελέτη των ευρημάτων έδειξε πως τα παιδιά χάνουν – κατά μέσο όρο – γνώση που θα έπαιρναν σε περίπου ενός μηνός μαθήματα. Ενώ υπήρχαν και ενδείξεις πως η απώλεια μεγάλωνε μαζί με την ηλικία των παιδιών.

Μια δεύτερη εικοσαετής – αυτή τη φορά – μελέτη (μεταξύ 1982 και 2002) έδειξε την απώλεια γνώσης να σχετίζεται με κοινωνικοοικονομικά κριτήρια.

Ενώ οι ερευνητές γενικότερα διαφωνούν σχετικά με το πόσο αληθινά είναι τα παραπάνω αποτελέσματα, πολλοί δάσκαλοι σε όλο τον κόσμο επιμένουν ότι αυτή η απώλεια πραγματικά υπάρχει και πως οι γονείς θα μπορούσαν να την μειώσουν ή και να την εξαλείψουν.

Κάποιοι δάσκαλοι επιμένουν πως είναι απαραίτητο, οι ίδιοι να γνωρίζουν πως να διαχειριστούν αυτή την απώλεια γνώσης και να βοηθήσουν τα παιδιά να επανέλθουν, ενώ άλλοι δηλώνουν πως η απώλεια αυτή δεν περιορίζεται μόνον σε θέματα της διδακτέας ύλης, αλλά επεκτείνεται και σε θέματα κοινωνικοποίησης των παιδιών και ένταξής τους στο σχολικό περιβάλλον.

Το πόσο εμφανής είναι αυτή η θερινή απώλεια εξαρτάται και από τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν τα παιδιά στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, είτε αυτές ήταν δυσκολίες στη μάθηση, είτε είχαν σχέση με την κοινωνικοποίηση και την ένταξη των παιδιών. 

Lesson Planning

Δεν μπορείς να χτίσεις χωρίς σχέδιο! Θα έμπαινες σε ένα αεροπλάνο για να ταξιδέψεις, αν σου έλεγαν ότι ο πιλότος δεν έχει σχέδιο πτήσης; Θα έπαιρνες κάποιον να σου χτίσει μια οικοδομή χωρίς να του δώσεις ένα σχέδιο; Θα μπορούσε ένας ηλεκτρολόγος, ένας μηχανικός και ένας υδραυλικός να στήσει μια εγκατάσταση χωρίς να έχει σχέδιο; θα μπορούσε ένας επιχειρηματίας να στήσει μια νέα επιχείρηση χωρίς να έχει “business plan”, δηλαδή επιχειρηματικό σχέδιο; Η απάντηση είναι βεβαίως, ΟΧΙ! Και είναι “όχι” επειδή γνωρίζουμε πολύ καλά πως χωρίς σχέδιο – δίχως μπούσουλα όπως έλεγαν οι παλαιότεροι από μας – δεν πετυχαίνεις οποιαδήποτε σοβαρή δουλειά. Όμως θα πήγαινα στοίχημα πως η πλειοψηφία των γονιών, που έχουν τα παιδιά τους σε κάποιο ξενόγλωσσο σχολείο σαν το δικό μας, δεν γνωρίζει πως και ο ξενόγλωσσος καθηγητής – ασχέτως επιπέδου – πρέπει να έχει ένα Lesson Plan (σχέδιο μαθήματος) πριν μπει στην τάξη για να κάνει το μάθημα. Θα πήγαινα στοίχημα πως καμία μαμά και κανένας μποαμπάς δεν θα σκέφθηκαν ποτέ να ζητήσουν από τη δασκάλα του παιδιού τους να τους δείξει το Lesson Plan της συγκεκριμένης ημέρας. Τέλος, θα έβαζα ένα ακόμη στοίχημα πως το 90% των καθηγητών σε ξενόγλωσσα σχολεία ανά την Ελλάδα δεν θα μπορούσαν να σας δείξουν ούτε ένα Lesson Plan στα αρχεία τους από την προηγούμενη χρονιά, απλά γιατί δεν έχουν!

ΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ή Cambridge Exams;

Όταν ήμουν μαθητής σε κάποιο σχολείο αγγλικής του τόπου μας, στο τέλος κάθε χρόνου ο δάσκαλός μου μού έδινε μια ΒΕΒΑΙΩΣΗ, ή οποία έλεγε πως είχα “ολοκληρώσει τη χρονιά επιτυχώς”! Αυτό γινόταν για όλους τους μαθητές, έτσι και αλλιώς! Όταν το 1982 δημιουργήσαμε το δικό μας σχολείο, αναγκαστήκαμε και εμείς να ακολουθήσουμε την πεπατημένη πρακτική και να εκδίδουμε κάθε χρόνο παρόμοιες ΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ! Αυτό το συνεχίσαμε για πάρα πολλά χρόνια, αν και πάντα προσπαθούσαμε να κάνουμε αυτό το “ολοκληρώσει τη χρονιά επιτυχώς” να έχει κάποιο νόημα για τους γονείς και τους μαθητές μας. Ποτέ όμως δεν είμασταν ευχαριστημένοι με την έκδοση αυτών των βεβαιώσεων. Έρχονταν κάθε Σεπτέμβρη μαθητές για να κάνουν εγγραφή στο σχολείο μας από άλλα ξενόγλωσσα σχολεία και ενώ είμασταν υποχρεωμένοι να δεχθούμε τη ΒΕΒΑΙΩΣΗ των συναδέλφων μας, βλέπαμε με πολύ μεγάλη λύπη πως το “ολοκληρώσει τη χρονιά επιτυχώς” είχε μηδενικό αντίκρισμα. Όμως την τελευταία οκταετία καταφέραμε να βρούμε τη λύση στο πρόβλημα της έκδοσης ΒΕΒΑΙΩΣΕΩΝ και να δώσουμε αξία στο “έχει ολοκληρώσει τη χρονιά επιτυχώς”! Η λύση ήλθε από το Cambridge. Είμαστε ίσως από τα πολύ λίγα ξενόγλωσσα σχολεία στην Ελλάδα που – με εξαίρεση το επίπεδο First Steps – οδηγούν όλους τους μαθητές του σε εξετάσεις του Cambridge στο τέλος του κάθε επιπέδου!