Μαθησιακές Δυσκολίες

Όσοι αναγνώστες είναι κοντά στη δική μου ηλικία ίσως θυμούνται από τα σχολικά τους χρόνια τους μαθητές «κουμπούρες». Εγώ θυμάμαι σαν τώρα έναν καθηγητή μας που εύκολα αποκαλούσε κάποιους από μας «τούβλα» ή «τενεκέδες ξεγάνωτους»! Σήμερα, βέβαια, αυτές οι εκφράσεις έχουν εκλείψει και αμφιβάλω αν θα τολμούσε σημερινός δάσκαλος να χρησιμοποιήσει αυτές ή παρόμοιές τους.

Όμως το ερώτημα παραμένει αν πράγματι εκείνα τα χρόνια υπήρχαν αυτού του είδους οι μαθητές. Αν είμασταν πράγματι τούβλα – και βάζω και τον εαυτό μου μέσα γιατί ούτε κι εγώ είχα γλιτώσει από κάποιες τέτοιες λεκτικές επιθέσεις κάποιου δασκάλου μου. Η αλήθεια είναι πως ήμουν ανορθόγραφος και όση προσπάθεια κι αν έκανα στο τέλος οι εκθέσεις μου είχαν βουνό τα λάθη. Δοξάζω το Θεό για την ανακάλυψη των spell-checks στους σημερινούς κειμενογράφους που μου επιτρέπουν να σας παρουσιάζω τα κείμενά μου με σωστή – συνήθως – ορθογραφία.

Αλλά το θέμα μου σήμερα δεν είναι να εξομολογηθώ προσωπικές μου αδυναμίες. Είναι να κάνω κι εγώ μια προσπάθεια να αγγίξω ένα θέμα που απασχολεί πολλούς σημερινούς γονείς. Όπως λέω πάντα, δεν είμαι ειδικός και προφανώς θα μπορέσω να αγγίξω το θέμα των μαθησιακών δυσκολιών μόνον επιφανειακά. Μπορώ όμως να συμβουλέψω τους γονείς που έχουν αυτές τις έγνοιες να αποταθούν σε ειδικούς επαγγελματίες…

Special Arrangements για εξετάσεις του Cambridge

Όταν το 2004, το Cambridge έκανε στο QLS (www.qls.gr) την τιμή να του δώσει το Exam Centre Status – πρώτο μετά το British Council – και σε μένα την τιμή να με κάνει τον πρώτο Centre Exams Manager (CEM) εκτός British Council στη Ελλάδα, με κάλεσαν σε μια τριήμερη επίσκεψη στις εγκαταστάσεις τους στη Αγγλία για να μου δώσουν τη σχετική εκπαίδευση.

Αυτά που είδα και έμαθα σε αυτές τις τρεις μέρες ήταν τόσα πολλά και τόσο καινούργια για μένα που θα χρειαζόμουν πολλά τέτοια αρθράκια για να σας τα πω. Όμως ένα από αυτά που μέχρι τότε δεν γνώριζα και που μου έδειξε το δρόμο για την πραγματική ποιότητα και την ισότητα μεταξύ των ανθρώπων ήταν αυτό με τα Special Arrangements.

Special Arrangements σημαίνει “Eιδικές Συνθήκες” και με αυτόν τον όρο το Cambridge αναφέρεται σε όλα εκείνα που λαμβάνονται υπόψιν ώστε κανένας μαθητής να μη βρεθεί σε μειονεκτική θέση έναντι των άλλων λόγω οποιαδήποτε μαθησιακής δυσκολίας, αναπηρίας ή και τυχαίου γεγονότος. Για παράδειγμα, μιας και σε αυτό το τεύχος ασχοληθήκαμε λιγάκι με τις μαθησιακές δυσκολίες, ένα παιδί που αποδεδειγμένα έχει δυσλεξία και δυσκολέυεται να διαβάσει τα κείμενα στην εξέταση, δικαιούται να ζητήσει επιπλέον χρόνο για να ανταποκριθεί στις ανάγκες της. Ομοίως ένα παιδί με δυσγραφία μπορεί να έχει μέχρι και διπλάσιο χρόνο για να καταγράψει τις εκθέσεις του…

Παιδιά με υψηλούς στόχους

“Παιδί μου να γίνεις αρχιτέκτονας” ή “… να σπουδάσεις και να γίνεις γιατρός” ή “… δικηγόρος” και ούτω καθ’ εξής. Φράσεις που σχεδόν όλοι μας έχουμε ακούσει, κάποιοι από μας μπορεί και να τις έχουν πει και ίσως κάποιοι άλλοι να ετοιμάζονται να τις πουν. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως αυτοί είναι πράγματι υψηλοί στόχοι!

Το ερώτημα εδώ δεν είναι αυτός καθ’ εαυτός ο στόχος, αλλά ποιος τον θέτει και σε ποια στιγμή. Φανταστείτε τη διαφορά που θα κάνει να ακούσει αυτή τη φράση ένας νέος στα δεκαέξι του χρόνια, με το να την ακούσει ένα παιδάκι στα έξι του. Ο νέος θα το προσλάβει ως πατρική ή μητρική συμβουλή, αλλά το παιδάκι θα το καταγράψει ανεξίτηλα στο υποσυνείδητό του και μεγαλώνοντας θα κάνει αναφορές σε αυτόν το στόχο σαν να είναι μια 100% δική του επιθυμία.

Κάποιοι γονείς μπορεί να αναρωτηθούν, “… και γιατί είναι αυτό κακό;” Θα απαντήσω πως από μόνο του κακό δεν είναι! Όμως προκαθορίζει μια διαδρομή που μπορεί να μην ήταν ποτέ η διαδρομή που θα επέλεγε το συγκεκριμένο παιδί στη ζωή του. Πέραν αυτού, εδώ πρόκειται για μια στοχοθεσία που γίνεται πολύ νωρίς και χωρίς να λαμβάνονται υπόψιν οι ικανότητες του παιδιού. Για μια φορά ακόμη θα ζητήσω να φανταστείτε πως θα νιώθει ένα παιδί με σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες, στο οποίο εγώ – ο γονιός – του φύτεψα το “όνειρο” να γίνει γιατρός…