ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΣ ΑΞΙΕΣ

Σίγουρα θα συμφωνήσετε μαζί μου πως πρέπει να διδάσκουμε αξίες στα παιδιά μας. Ποιος από μας δε θα ήθελε να διδάξει στα παιδιά του, αξίες όπως η εντιμότητα, η φιλαλήθεια, ο σεβασμός, η ανθρωπιά, η φερεγγυότητα, η αξιοπιστία, η αποφασιστικότητα κλπ. Αλλά πως αλήθεια θα γίνει αυτό; Πότε πρέπει να αρχίσουμε; Η αλήθεια είναι ότι οι αξίες αρχίζουν να αποτυπώνονται στα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία. ΑΣ ΑΡΧΙΣΟΥΜΕ ΜΕ ΤΗ ΦΙΛΑΛΗΘΕΙΑ Ο καλύτερος τρόπος να διδάξουμε στα παιδιά μας την φιλαλήθεια είναι να είμαστε εμείς ειλικρινείς. Το παιδί ακολουθεί πιστά αυτά που βλέπει, άρα αν αποφύγουμε τα «ψεματάκια», θα μάθουμε στο παιδί μας να λέει την αλήθεια, έστω και αν δεν είναι τόσο ευχάριστη. Για παράδειγμα, αν το παιδί μας μάς ακούσει να λέμε στο δάσκαλο το συνηθισμένο ψεματάκι, «ο Γιαννάκης δεν έκανε τις ασκήσεις του γιατί δεν ένιωθε καλά», στην πράξη διδάσκουμε το παιδί μας να λέει ψέματα. Θα του δίναμε ένα καλύτερο μάθημα αν μας άκουγε να λέμε στο δάσκαλο την αλήθεια, ή ακόμη καλύτερα αν του ζητήσουμε να πει εκείνο την αλήθεια, εξηγώντας ότι μπορεί εκείνη τη στιγμή να αισθανθεί άσχημα, αλλά θα νιώθει καλύτερα αργότερα ξέροντας ότι δεν έχει πει ψέματα. ΑΣ ΔΙΔΑΞΟΥΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ Πρέπει να θυμόμαστε ότι εμείς οι γονείς και οι κηδεμόνες είμαστε εκείνοι που φέρουμε ακέραια την ευθύνη της ανατροφής και της προετοιμασίας του παιδιού για την αυριανή του θέση στην κοινωνία.

Σημάδια Κατάθλιψης

Στα 40 χρόνια μου στις αίθουσες, πραγματικά έχω γνωρίσει χιλιάδες μαθητές και έχω δει και αντιμετωπίσει πολλές καταστάσεις με παιδιά που ταλαιπωρούνταν από διάφορα συμπτώματα και δυσκολίες. Όμως πρέπει να ομολογήσω πως τα τελευταία χρόνια τα ποσοστά παιδιών που αντιμετωπίζουν τέτοιου είδους θέματα και έρχονται στη αντίληψη μου έχουν δραματικά αυξηθεί. Δεν ξέρω αν φταίει το γεγονός ότι σήμερα έχω μεγαλύτερη εμπειρία στο να αναγνωρίζω τα συμπτώματα ή αν τα σημερινά παιδιά πράγματι αντιμετωπίζουν περισσότερες δυσκολίες από εκείνα που μεγάλωναν τρεις ή τέσσερεις δεκαετίες πριν, όμως θεωρώ ότι τόσον εμείς οι καθηγητές, όσο και οι γονείς πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι να διαγνώσουμε τα πρώιμα συμπτώματα συνδρόμων όπως η κατάθλιψη και να γνωρίζουμε πως μπορούμε να παρέχουμε υποστήριξη. Η κατάθλιψη μπορεί να εμφανιστεί με διάφορους τρόπους, και τα συμπτώματα μπορεί να διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Σημειώστε ότι η εμφάνιση ενός ή περισσότερων από τα παρακάτω συμπτώματα δεν σημαίνει απαραίτητα ότι κάποιος πάσχει κλινικά από κατάθλιψη, αλλά μπορεί να υποδεικνύει την ανάγκη για περαιτέρω αξιολόγηση. Εάν σε κάποιο νεαρό άτομο παρατηρηθούν σταθερές αλλαγές συμπεριφοράς ή διάθεσης, καλό είναι να αναζητηθεί επαγγελματική συμβουλή. Τα πρώιμα σημεία κατάθλιψης μπορεί να περιλαμβάνουν:…

Πρέπει να διαβάσω το παιδί!

Ο John Dewey (1859-1952) – φιλόσοφος, ψυχολόγος και εκπαιδευτικός – που έδρασε στις αρχές το 20ου αιώνα, είχε πει το ρητό στον τίτλο αυτού του κειμένου. Είπε δηλαδή, ότι αν συνεχίσουμε να διδάσκουμε τους μαθητές τού σήμερα όπως διδάσκαμε τους μαθητές τού χθες, τότε τους στερούμε το αύριο.
Αυτή η διαχρονική σοφία δεν ήταν ποτέ πιο επίκαιρη από σήμερα. Όποιος από μας έχει περάσει την επαγγελματική του ζωή κοντά σε μαθητές, σίγουρα θα συμφωνήσει μαζί μου, ότι η σημερινή μαθητική νεολαία είναι από κάθε άποψη διαφορετική από αυτή που γνωρίσαμε δύο ή τρεις δεκαετίες πριν. Τα σημερινά παιδιά έχουν εντελώς διαφορετικές ανάγκες, χρειάζονται διαφορετική εκπαιδευτική προσέγγιση και αποζητούν άλλες μαθησιακές εμπειρίες.
Είναι δυσάρεστο που η εκπαίδευση στην Ελλάδα ακολουθεί τις εξελίξεις με αρκετές δεκαετίες καθυστέρηση, αλλά είναι πολύ χειρότερο που η σοφία του παραπάνω ρητού διαφεύγει από τους γονείς και τους δασκάλους. Συχνά δε διαφεύγει και από ανθρώπους της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Οι περισσότεροι γονείς είναι εθισμένοι να αποδέχονται αυτό που τους προσφέρεται, ενώ πολλοί δάσκαλοι και καθηγητές «βολεύονται» λιγάκι στα γνωστά! Σε αυτά δηλαδή, που δεν δημιουργούν καινούργιες έγνοιες, που δεν χρειάζονται περισσότερη δουλειά και δεν εμπεριέχουν το ρίσκο της μη αποδοχής από το σύστημα…