Είναι αλήθεια πως υπάρχουν εκεί έξω εκατοντάδες χιλιάδες καλοί δάσκαλοι, που κάνουν επαρκώς τη δουλειά τους και που διδάσκουν στα παιδιά μας τις αναγκαίες γνώσεις, σύμφωνα με τις ανάγκες τις εκάστοτε διδακτέας ύλης. Όμως υπάρχουν και κάποιοι δάσκαλοι – λαμπρά παραδείγματα – που κάνουν τη διαφορά! Είναι αυτοί οι άνθρωποι που χωράνε στο πρότυπο του “εξαιρετικού δασκάλου”!
Μια παροιμία λέει πως “αν δεν παινέψεις το σπίτι σου …”! Όμως σε αυτό το αρθράκι κάθε άλλο παρά σκοπός μου είναι να παινέψω το δικό μου σπίτι. Συμπτωματικά όμως συμβαίνει να έχω στο δικό μου σπίτι το καλύτερο παράδειγμα του πραγματικά εξαιρετικού δασκάλου ή πιο ακριβώς δασκάλας. Ξεκίνησα να γράψω τις σκέψεις μου για όλα όσα ξεχωρίζουν μια καλή δασκάλα από μια εξαιρετική δασκάλα και βάζοντάς τα σε μια λίστα ξαφνικά είδα το αυτονόητο! Είχα το πρότυπο της εξαιρετικής δασκάλας μέσα στο δικό μου σπίτι και δεν το είχα συνειδητοποιήσει. Είχα την επί 45 χρόνια σύντροφο και συνοδοιπόρο μου στη ζωή μέσα στο σπίτι μου, μέσα στο σχολείο μας, τη ζω καθημερινά, τη βλέπω πως εργάζεται και πως ενεργεί και εγώ έψαχνα να βρω το πρότυπο. Πολύ θα ήθελα να ήμουν κι εγώ ένας εξαιρετικός δάσκαλος σαν εκείνη, αλλά εγώ απλά υπήρξα ένας καλός δάσκαλος! Δεν θα μπορούσα ποτέ να τη φτάσω! Αλλά ας δούμε μερικά μερικά βασικά χαρακτηριστικά που κάνουν έναν δάσκαλο εξαιρετικό:Όλα τα όντα του ζωικού βασιλείου έχουν τους δικούς τους κώδικες επικοινωνίας, με προεξέχον ον τον άνθρωπο, που έχει τον πλέον πολύπλοκα κωδικοποιημένο τρόπο επικοινωνίας με τους συνανθρώπους του! Τη γλώσσα.
Η γλώσσα, βεβαίως, έδωσε στον άνθρωπο την ικανότητα να επικοινωνεί σκέψεις, συναισθήματα και ιδέες, σε τέτοιο βαθμό που επέτρεψε στον άνθρωπο να αναπτύξει τον πολιτισμό και τις επιστήμες που γνωρίζουμε σήμερα.
Θα μπορούσε να φαντασθεί κανείς ότι η γλώσσα είναι το τέλειο εργαλείο. Αν όμως το καλοσκεφτούμε ίσως καταλήξουμε ότι μπορεί να είναι μεν ένα άριστο εργαλείο, αλλά τέλειο δεν είναι επ’ ουδενί.
Ας αναλογιστούμε, για παράδειγμα, όλες τις περιπτώσεις που έχουμε μαλώσει ή πικραθεί με κάποιον. Θα δείτε ότι τις περισσότερες φορές τούτο συνέβη από παρεξήγηση. Αλλά τι σημαίνει η λέξη «παρεξήγηση», αν όχι το να καταλάβεις λάθος τη σημασία πραγμάτων που άκουσες. Σκεφτείτε πόσες φορές η ίδια λέξη σε άλλη φράση ή από άλλον άνθρωπο στέλνει στον δέκτη, αυτόν δηλαδή που την ακούει, άλλη έννοια.
Στα αγγλικά υπάρχουν πάμπολλα «συνώνυμα» τα λεγόμενα, που συνήθως χρησιμοποιούνται στα διάφορα τεστ και που συνήθως τα μισούν οι μαθητές, γιατί συνήθως τους ζητούν οι δάσκαλοί τους να τα αποστηθίσουν. Όταν ήμουν μαθητής νόμιζα κι εγώ ότι όλα αυτά τα «συνώνυμα» έχουν την ίδια σημασία και άρα, μπορούσα να τα συναλλάσσω σε φράσεις, εκφράσεις και εκθέσεις για να κάνω κι εγώ πιο «πλούσιο» το γραπτό λόγο και κάπου – κάπου και τον προφορικό.
Τι σημαίνει άραγε για όλους εμάς η λέξη «δάσκαλος»; Τι σημαίνει η λέξη «δάσκαλος» για όλους τους δασκάλους; Πόσοι από εμάς γίναμε δάσκαλοι ενσυνείδητα; Κι αν απλά μας έτυχε, πόσοι από μας τους δασκάλους συνειδητοποιήσαμε στη διαδρομή ποιο είναι ακριβώς το επάγγελμά μας;
Έντονες οι ερωτήσεις, που ίσως στεναχωρήσουν κάποιους ή που μπορεί να κοστίσουν κάποιους πελάτες στα σχολεία μας, αλλά – έλα που τώρα στα «γεράματα» – έχω αρχίσει να παλεύω με έντονα κοινωνικοπολιτικά και φιλοσοφικά ερωτήματα! Και το χειρότερο είναι ότι θέλω και να τα μοιράζομαι! Μήπως πρέπει να αρχίσω να ανησυχώ;
Ας απαντήσουμε όμως στο βασικό παραπάνω ερώτημα για το τι σημαίνει η λέξη ΔΑΣΚΑΛΟΣ!
Θα πήγαινα στοίχημα ότι αν έκανα κάποιο γκάλοπ με αυτό το ερώτημα, θα έπαιρνα – με μεγάλη πλειοψηφία – την απάντηση πως «είναι αυτός που διδάσκει τα παιδιά στο Δημοτικό σχολείο». Και ενώ αυτή είναι η λογική απάντηση στηριγμένη στην καθομιλουμένη Ελληνική γλώσσα, εγώ θα επιμείνω ότι δάσκαλος είναι ο κάθε ένας από μας που αναλαμβάνει να διδάξει κάποιο γνωστικό αντικείμενο, κάποια τέχνη, κάποια μεθοδολογία, ακόμη και κάποια συμπεριφορά. Ετυμολογικά τουλάχιστον, η δική μου ερμηνεία θα υπερίσχυε των αποτελεσμάτων του γκάλοπ, αφού το «δάσκαλος» προέρχεται από το «διδάσκαλος», δηλαδή από το «διδάσκω».
Αλλά ας το πάρουμε λίγο αλλιώς. Ας δούμε τι σίγουρα δεν είναι αυτό που σημαίνει η λέξη «δάσκαλος»!
Τα ξενόγλωσσα σχολεία ΑΝΕΤΟΠΟΥΛΟΥ – HUTTON βρισκόμαστε στη κορυφή της πυραμίδα των Σχολείων Ξένων Γλωσσών του Βόλου, γιατί εσείς τα φέρατε εδώ. Μας ανεβάσατε στην κορυφή για τον ασυναγώνιστο επαγγελματισμό μας, για τις πρωτοποριακές ιδέες μας, για τα κορυφαία αποτελέσματά μας τόσο στις εξετάσεις του Cambridge όσο και στη γνώση που αποκτούν οι μαθητές μας στα αγγλικά και για την ατέλειωτη αγάπη στη γλώσσα που εμπνέουμε στα παιδιά μας.