ΠΟΤΕ ΝΑ ΑΡΧΙΣΟΥΜΕ;

Η μάθηση μιας γλώσσας είναι μια φυσιολογική – γονιδιακή, θα έλεγε κανείς – διαδικασία ιδιαίτερα αποτελεσματική σε μικρές ηλικίες. Στους πρώτους έξι μήνες της ζωής μας, βγάζουμε τυχαίους ήχους από τους οποίους είναι φτιαγμένες όλες οι γλώσσες της υφηλίου.

Η επιστήμη μας βεβαιώνει πράγματα που και εμείς τα βλέπουμε στην καθημερινότητά μας, ότι δηλαδή τα παιδιά χρησιμοποιούν τις ηχητικές τους εμπειρίες και τους ήχους που τους βγαίνουν φυσιολογικά για να επαναλάβουν λέξεις και να τις αποθηκεύσουν στη μνήμη τους.

Στην προσχολική ηλικία στα παιδιά δημιουργούνται τα θεμέλια της μάθησης και είναι κρίμα να μην εκμεταλλευτούμε αυτή την προσχολική προδιάθεση για μάθηση. Το να μάθουν μια δεύτερη ή και τρίτη γλώσσα σε αυτή την ηλικία είναι ίσως το ίδιο εύκολο με το να μάθουν την πρώτη.

Αν δει κανείς τα παιδιά μεταναστών που ερχόμενα σ’ αυτή τη χώρα καταφέρνουν σε χρόνο ρεκόρ να μάθουν και να οικειοποιηθούν τη γλώσσα μας. Ένα μωρό που θα τύχει να εκτεθεί για ένα χρονικό διάστημα στους ήχους μιας άλλης γλώσσας, εντέλει θα αρχίσει να δημιουργεί λέξεις ή ήχους που ομοιάζουν με τη γλώσσα αυτή.

Τα μικρούλια δεν έχουν ανάγκη από διδακτικές μεθόδους ή από γραμματική. Αν βρεθούν σε περιβάλλον όπου ακούγεται η δεύτερη γλώσσα ως κάτι το απολύτως φυσιολογικό, θα τη μάθουν το ίδιο φυσιολογικά και ακούραστα. Θα αναπαράγουν την ομιλία αυτόματα και όχι μέσα από μετάφραση και σκέψη για το τι θέλουν να πουν, κάτι που συμβαίνει σχεδόν πάντα …

H συνταγή της επιτυχίας

– Εξειδικευμένοι καθηγητές – Ολιγομελή τμήματα – Οπτικοακουστικό σύστημα – 100% επιτυχία – Πτυχίο σε 4 χρόνια – Βιβλία δωρεάν – Α+Β Junior σε μία χρονιά – Η πρώτη τάξη δωρεάν

Ποια από τα παραπάνω διαφημιστικά σλόγκαν σας ελκύουν περισσότερο; Ποια θα έπαιζαν πρωτεύοντα ρόλο στην επιλογή του σχολείου ή του δασκάλου στο οποίο θα εμπιστευόσασταν το παιδί σας; Το ερώτημα είναι αληθινό, αφού κάθε χρόνο χιλιάδες γονείς έρχονται μπροστά στο δίλημμα της επιλογής κατάλληλου ξενόγλωσσου σχολείου. Όμως κατά πόσο οι παραπάνω υποσχέσεις αποτελούν συστατικά για την συνταγή της επιτυχίας του στόχου;

Αλλά πριν απαντηθεί το παραπάνω ερώτημα, θα πρέπει κανείς να προσδιορίσει τι ακριβώς σημαίνει γι αυτόν η λέξη «επιτυχία». Είναι άραγε η απόκτηση πιστοποιητικού κάποιου «τυχαίου» εξεταστικού φορέα; Ή μήπως είναι να «τελειώνουμε» με τη γλώσσα σε όσο το δυνατόν λιγότερο χρόνο; Αν αυτή είναι η άποψή σας για τη σημασία της παραπάνω λέξης, τότε θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω. Εγώ πιστεύω πως επιτυχία είναι να απολαμβάνει ο μαθητής τον πηγαιμό προς μια αξιόλογη πιστοποίηση και στη διαδρομή να αποκτά δεξιότητες του 21ου αιώνα.

Σαν δάσκαλος, αλλά και σαν γονιός, πάντα πίστευα ότι τα παιδιά μαθαίνουν ευκολότερα και καλύτερα όταν τους αρέσει αυτό που κάνουν. Όταν βρίσκουν επαφή μεταξύ του μαθήματος και της δικής τους πραγματικότητας. Όταν βάζουν δικούς τους στόχους και προορισμούς σε ένα «ταξίδι» μάθησης που τους αφορά. Τα παλιά τα χρόνια ίσως «επιτυχία» να σήμαινε να κάνεις το παιδί να μάθει δεκάδες γραμματικούς κανόνες, ατέλειωτες….

Η στοργή της μαμάς

Μιας και ήταν η γιορτή της µητέρας πριν από µια-δυο µέρες, θέλησα και εγώ να γράψω κάτι για αυτήν την τόσο στοργική και αγαπηµένη φιγούρα που όλοι µας – µικροί και µεγάλοι – έχουµε στο µυαλό µας. Θα µπορούσα να γράψω σελίδες από πολύ όµορφα κείµενα, γιατί – πως να το κάνουµε – και µόνον η σκέψη της µάνας, φέρνει στο µυαλό µας συναισθήµατα αγάπης, στοργής και τρυφερότητας.

Όµως τελικά επέλεξα να ξεφύγω λίγο από το συνηθισµένο, γιατί καθώς σκεφτόµουν πως να αρχίσω µου ήρθε η επιφοίτηση να γίνω περισσότερο χρήσιµος, παρά ευχάριστος. Γιατί σκέφτηκα πως µερικές φορές ή έµφυτη αγάπη, η στοργή και η τρυφερότητα της µάνας γίνεται θηλιά που πνίγει τα παιδιά. Όχι πως το καταλαβαίνουν την ώρα που γίνεται! Ούτε τα παιδιά, ούτε οι υπερπροστατευτικές αυτές µαµάδες αντιλαµβάνονται το κακό που καραδοκεί να δηµιουργήσει εφόρου ζωής θέµατα στους αυριανούς ενήλικες.

Θα προσπαθήσω παρακάτω να εξηγήσω τi εννοώ δίνοντας µιαλίστα µε προβλήµατα που η πολύ αγάπη και στοργή µιας υπερπροστατευτικής µαµάς ίσως να δηµιουργήσει στο παιδί.

1. Εξάρτηση από τη µαµά: Τα παιδιά που έχουν µια υπερβολικά προστατευτική µητέρα – µια µαµά που τα προσφέρει όλα στο πιάτο – ενδέχεται να δυσκολευτούν νααναπτύξουν ανεξαρτησία και εµπιστοσύνη…